Logo Psychoterapia Sylwia Kita

 

PSYCHOTERAPIA ONLINE

W związku zaleceniami w sprawie pandemii wielu terapeutów i klientów musiało albo zawiesić terapię, albo dokonać innych ustaleń, w tym spotkań w formie wideokonferencji (np. Skype). Zarówno ci pacjenci jak osoby, które nie mają swoich terapeutów, a w obecnej sytuacji nie radzą sobie ze stresem, trudnymi uczuciami i myślami i chciałyby podjąć terapię mają wiele pytań i wątpliwości dotyczących zalecanej formy online. Postaram się odpowiedzieć na większość z nich.

Czy jest dziwnie?

Jeśli nie lubisz tej formy komunikacji, najprawdopodobniej będzie ci przez chwilę trudno. Spośród dziesiątków klientów, z którymi pracowałam w takiej formie (np. z powodu wyjazdów za granice lub podczas pandemii), większość uważa, że przejście na tryb online jest płynniejsze, niż się spodziewali. Terapia jest na ogół na tyle angażująca, że prawdopodobnie zapomnisz o formie i skoncentrujesz się na pracy. Mimo to, spodziewaj się pewnych różnic między pracą w gabinecie, a pracą online. Inaczej jest, gdy jesteś z kimś w tym samym pomieszczeniu, a inaczej, gdy doświadczasz kontaktu w dwóch wymiarach przestrzennych. Trudniej jest też uchwycić mowę ciała terapeuty, nie widząc jego postaci w całości. Czasami pojawiają się problemy techniczne (jak opóźnienia w głosie i obrazie), ale zazwyczaj można je rozwiązać z odrobiną cierpliwości i humoru.

Czy to jest skuteczne?

Badania sugerują, że terapia za pomocą wideokonferencji może być bardzo skuteczna, co potwierdza również moje doświadczenie kliniczne. Można z powodzeniem zajmować się podczas terapii online takimi sprawami jak depresja, lęk, zaburzenia obsesyjno-kompulsywne, bezsenność, żal i trauma oraz wieloma innymi włącznie z problemami w związkach podczas terapii dla par. Badania dowodzą, że pacjenci oceniają jakość relacji terapeutycznej online tak samo dobrze jak terapii przeprowadzonej w gabinecie.

Jak to działa?

Ty i twój terapeuta uzgodnicie platformę, z której będziecie korzystać (lub w niektórych przypadkach możecie zrezygnować z wideo i po prostu rozmawiać przez telefon). Konieczne będzie również uzgodnienie płatności z terapeutą (przelew, lub formy typu pay pal itp.).

Jak powinienem przygotować się do sesji on line?


Zrób wcześniej test oprogramowania dla własnego spokoju i upewnij się, że będzie ono działać i sprawdź, czy masz dane kontaktowe swojego terapeuty (np. nazwę użytkownika Skype).

Znajdź w swoim domu miejsce, w którym będziesz miał jak najwięcej prywatności. Może to stanowić wyzwanie, jeśli dzieci i/lub inni członkowie rodziny zawsze są w domu (lub pracują w domu).W tym celu polecam słuchawki zapewniające prywatność, a także lepszą jakość dźwięku. W ten sposób głos Twojego terapeuty nie będzie wracał do mikrofonu i nie będzie wydobywał się z jego głośników.

Upewnij się, że siedzisz w miejscu, w którym będziesz czuł się komfortowo przez cały czas trwania sesji.

Ustaw ekran na stabilnej powierzchni, ponieważ nadmierny ruch może wywołać u terapeuty uczucie morskiej choroby. Staraj się, aby górna część twojego ciała była też widoczna dla terapeuty. Jest to szczególnie ważne w terapii par.

Pamiętaj o zamknięciu wiadomości e-mail i wyłączeniu powiadomień, które mogą rozpraszać twoją uwagę.

Zamknij również programy, które mogą spowolnić zdolność przetwarzania na komputerze i zakłócić jakość obrazu.

 

Jakie są zalety terapii internetowej?


Jedną z dodatkowych zalet terapii internetowej, którą od razu zauważysz, jest to, że nie tracisz czasu na dojazdy, więc Twoje sesje będą prawdopodobnie zajmować znacznie mniej czasu. Mając to na uwadze, dobrze byłoby gdybyś poświęcił trochę czasu na „wejście” i „wyjście” z terapii. Poświęć kilka minut przed sesją na temat tego czego oczekujesz od tego spotkania, a po sesji daj sobie 10 minut na refleksje, notatki, ochłonięcie.

Nigdy też nie będziesz musiał rezygnować z sesji z powodu choroby, jeśli nie czujesz się najgorzej – nie ma obaw o to, że możesz przekazać chorobę swojemu terapeucie (lub na odwrót). Można również spotkać się z terapeutą podczas podróży, twojej lub jego.

Cytat za: Jolanta Hojda Ośrodek Psychoterapii Podróż w Warszawie